Články

Zajímavosti ze světa pohybu 

Cyklická žena I. – menstruační cyklus

Cyklická žena I. – menstruační cyklus

Ačkoli je menstruační cyklus pro mnohé stále ještě poněkud tabu, pro mě osobně se jedná o krásné téma, o kterém velmi ráda hovořím. Jednak samozřejmě proto, že jsem žena, a tak se mě menstruační cyklus přirozeně týká, druhým důvodem je však poměrně velká změna, kterou jsem si sama prošla, když jsem se o problematiku ženského cyklu začala při studiu fyzioterapie zajímat o trochu víc.

Všichni jistě známe nejrůznější vtipy na téma „jak je pro muže těžké porozumět ženám“. Často se taky dokonce říká, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. V partnerství máme občas pocit, že chování toho druhého prostě nechápeme a pokud jsme ženy a doposud nás učili jen fungování v mužském světě, často nechápeme samy sebe.

I já byla jednou z žen, které své chytré tělo dlouho nechápaly. Myslím ale, že rozhodně nejsem sama, komu chvíli trvalo přijít na fakt, že menstruační cyklus není jen odpočet dnů do nastávající menstruace nebo jen známka toho, zda jsme těhotné či ne. Pro mnoho žen to může být dokonce stále novinka, i když tímto stavem prochází měsíc co měsíc již mnoho let. Informace o ženské cykličnosti, které jsou pro ženu mnohdy daleko důležitější než technická fakta o menstruačním cyklu, se totiž na hodinách biologie neučí, a tak často již v pubertě přijmeme fakt, že menstruace a vlastně i celý náš cyklus je jednou z mnoha věcí, čím nás, ženy, příroda v porovnání s muži tak trochu „trestá“.

Pokud si ale začneme našeho těla a jeho chování o trochu víc všímat a naslouchat mu, můžeme přijít na to, že menstruace být trestem rozhodně nemusí a vlastně ani nemá. Ve skutečnosti může být dokonce velmi příjemnou součástí života každé z nás.

Na začátek trocha biologie

Ženský cyklus trvá přibližně 28 dní (+- 7 dní). Začíná u děvčat v období okolo 10. – 15. roku a končí obdobím menopauzy, které žena pociťuje mezi 45-55 lety. Během tohoto časového rozmezí se díky opakujícímu se menstruačnímu cyklu žena neustále mění. Tělo se připravuje na potenciální těhotenství postupně rostoucí sliznicí uvnitř dělohy a uvolněním vajíčka z vaječníků, které při své cestě vejcovody čeká na oplodnění. Pokud se tak nestane, ženské tělo neoplozené vajíčko společně s přebytečnou sliznicí vyloučí a připraví se na nový pokus. Aby však tělo tento proces zvládlo každý měsíc bez problémů opakovat, musí k němu mít kvalitní zázemí a prostor dostatečně se na něj připravit.

Jak je již z předchozích řádků trochu vidět, menstruační cyklus tedy rozhodně není jen čekací doba na týden, kdy žena krvácí. Ve skutečnosti jde o dlouhý proces příprav a dějů v našem těle, které ačkoli nejsou nijak vidět, neustále probíhají a nás ženy ovlivňují. A o jaké děje se vlastně jedná?

Kromě samotné menstruace žena prochází během cyklu dalšími třemi fázemi, dohromady tedy menstruační cyklus tvoří 4 různě dlouhé fáze – menstruace, folikulární fáze, ovulace a luteální fáze. Všechny tyto 4 období ovlivňují během cyklu nejen výše zmíněné fyziologické procesy v malé pánvi, ale rovněž i psychiku ženy, její sílu, vitalitu a energii. Tato skutečnost dává mužům často pocit, že doma nemají jednu ženu, ale vlastně rovnou několik.

A nejsou daleko od pravdy.

Čtyři podoby ženy

Pro lepší pochopení jednotlivých fází cyklu existuje spousta metafor. Mezi mé nejoblíbenější, o které jsem se s vámi rozhodla podělit, patří přirovnání jednotlivých fází k různým archetypům žen či ke čtyřem ročním obdobím.

I. fáze: Dívka, panna

Ačkoli cyklus většinou začíná fází menstruace, v našem povídání začneme rovnou fází mladé dívky či dokonce nevinné panny, kterou cesta vajíčka v ženském těle začíná. V odborné literatuře můžete tuto fázi najít pod pojmy jako je pozdní folikulární fáze či dynamická fáze. Tato fáze trvá téměř celou první polovinu cyklu, přesto však by si některé ženy jistě přály, aby trvala déle. Stejně jako mladé dívky i ženy v této fází zažívají příliv obrovského množství energie, převládá racionální myšlení a touha realizovat své plány či začínat nové projekty, ženy mají v této fázi velké ambice a neberou příliš ohledů na druhé. Zároveň jsou však velmi hravé, veselé, společenské a chtějí se bavit. Pokud bychom tuto fázi měli přirovnat k ročnímu období, jednalo by se o svěží jaro, kdy se příroda po fázi útlumu opět probouzí k aktivnímu životu.

II. fáze: Matka, Královna

Období mladé dívky střídá období ovulace, které nastává zhruba v polovině cyklu a přináší s sebou řadu změn. Ženské tělo se vlivem hormonálních změn podvědomě připravuje na potenciální roli matky a podle toho se mění i chování ženy vůči svému okolí. Stejně jako matka či královna i žena v expresivní fázi je typická především péčí o lidi ve svém okolí, případně i péčí o své projekty. Je velmi nápaditá, komunikativní a vyzařuje z ní velká míra sexuality – aniž by se nějak výrazněji snažila, působí velmi žensky, čímž přirozeně poutá pozornost druhého pohlaví. Tuto fázi přirovnáváme k horkému letnímu období.

III. fáze: Kouzelnice, čarodějka

Bohužel nic netrvá věčně, a tak i fáze ovulace se pozvolna mění v poklidnější kreativní fázi, pro kterou je charakteristická velká tvořivost. Žena přestává být tolik extrovertní a obdobně jako se na podzim rádi choulíme do teplých svetrů a dek, i žena raději obrací svou pozornost spíše k sobě samé a ke svému vnitřní já. V tomto období nastává pomalé pozvolné zklidnění těla, avšak mysl zůstává otevřená k přijímání nových myšlenek, názorů a informací. V této fázi rády dolaďujeme detaily a máme silnější spirituální cítění.

IV. fáze: Stařena, vědma

Poslední fází, kterou si popíšeme je fáze reflektivní neboli období menstruace. Často se tato fáze uvádí jako první fáze cyklu díky dobře rozeznatelnému začátku, z logiky věci jsem si ji však dovolila zařadit až jako poslední. Stejně jako život starého člověka, tak i fáze, kdy cesta vajíčka ženským tělem pomalu končí a dochází k menstruačnímu krvácení, přináší období klidu a zpomalení. V této fázi potřebujeme jako ženy nejvíce odpočinku. Máme tendence stranit se společnosti a zaměřujeme se více na sebe, díky lepšímu vnímání sebe sama pak také více rekapitulujeme a hodnotíme věci, které se nám přihodily. Pokud si dokážeme v rámci tohoto pomyslného zimního období dostatečně odpočinout, většinou nasbíráme dostatek energie, abychom s příchodem jara mohly zase „vykvést“ a být opět tou energickou a dynamickou ženou.

Kámen úrazu v podobě moderní doby

To, co ale mnohým ženám dělá často problém, je těmto fázím naslouchat a upravit podle toho i svůj měsíční režim. Není se čemu divit. V současnosti žijeme ve světě, který je vystavěn na čistě mužském principu – na konstantní lačnosti po výkonu, efektivitě a výsledcích. Muži na rozdíl od žen totiž fungují pouze v rámci 24hodinového cyklu, nejsou tolik ovlivněni kolísavou hladinou hormonů a jejich dny jsou v zásadě stále stejné. Jsou tudíž schopni každý den vykonávat své denní činnosti se stejnou energií a pocity jako v den předchozí či stejně jako třeba před týdnem.

Žena ale není malý muž. Tím nechci říct, že bychom byly jako ženy ve svém zaměstnání slabší či nemohly dosahovat stejných výsledků jako muži. Naše energie je ale na rozdíl od lineární energie muže proměnlivá, cyklická, a proto je pro nás o trošku těžší plnit v určitých fázích stále stejně náročné požadavky našich zaměstnavatelů, rodiny či třeba i nároků, které máme samy na sebe.

A co pro sebe můžeme jako ženy žijící v mužském světě udělat? Zkusme si svoji práci a volný čas rozvrhnout a naplánovat tak, abychom mohly využít naše silné stránky ve správnou dobu. Pokud se tedy například cítíte svěže a připraveny vrhnout se do nových projektů, neváhejte a pusťte se do plánování! Pokud cítíte radost ze setkávání se s novými lidmi, buďte společenské a pokud cítíte potřebu tvořit, tvořte! Zároveň však nezapomínejme na skutečnost, že ve všech fázích nejde pracovat na plno a přijde i čas, kdy budeme unavené, melancholické, s potřebou užít si krátký čas jen samy se sebou. Proto je dobré si ve svém měsíčním harmonogramu vyčlenit i čas na regeneraci a cílený odpočinek, abychom v dalších dnech mohly zase zářit nově nabytou energií.

Co se stane, když si nedovolíme být ženami?

Poslední dobou se stále častěji setkávám s ženami, které svoje dny požívají velmi bolestivě. Menstruace by však neměla bolet a už vůbec by nás neměla omezovat v běžném životě. Pokud však žena svůj přirozený cyklus nerespektuje a potlačuje některé potřeby svého těla, především potřebu zklidnění a odpočinku, přirozeně se to projeví. Mezi krátkodobé příznaky většinou patří zvýšená únava, která se přenáší z menstruační fáze i do dalších fází cyklu a která nám pak znemožňuje využít výhody zbylých fází naplno.

Mezi ty dlouhodobější problémy můžeme v kombinaci s nevhodným životním stylem zařadit ale třeba i silný premenstruační syndrom, tedy příznaky objevující se v období před menstruací jako jsou náladovost, bolesti svalů, kloubů, hlavy či celková únava těla, zvýšené chutě na sladké, pocit nedojedenosti, pocity podrážděnosti, deprese či naopak plačtivost, otoky, zadržování vody a pocit nafouknutí, akné, snížené sebevědomí, ztráta zájmu o vykonávání běžných činností, a mnohé další.

Při nerespektování ženského cyklu pak mohou i menstruaci samotnou doprovázet zejména v počátečních dnech opravdu silné bolesti v podbřišku, nadýmání, zvracení, křeče, průjem, teplota či výrazná celková únava. Pro některé ženy je menstruace dokonce tak nepříjemná, že si na první dny berou volno z práce. Pokud jste dosud nic takového nezažily a říkáte si, že to přece nemůže být tak hrozné, že třeba tyto ženy jen přehánějí, tak věřte, že nepřehánějí. Některé ženy v rámci svých dnů skutečně prožívají až paralyzující bolest.

Takže pro bezbolestné měsíčky stačí respektovat svůj cyklus?

Bohužel nic není černobílé. Přijetí ženské cykličnosti jako přirozené součásti našeho života nám do života jistě vnese více klidu – některé věci nám z čista jasna zapadnou do sebe a najednou prostě víme, proč jsme občas náladové, smutné, mazlivé, nespoutané či odvážné. Díky vědomí, že tyto stavy a jejich střídání jsou pro ženu přirozené, často přestáváme být ve stresu, že je s námi nebo s naším okolím něco v nepořádku a dovolíme si svůj cyklus přijmout takový, jaký je a prožít ho tak bez přebytečného napětí. Což v některých případech může od bolesti skutečně výrazně pomoci.

Každá žena je ale jiná, a tak není divu, že stejně tak může být jiná i příčina, kvůli které je menstruace bolestivá. Velkou roli kromě psychiky a regenerace hraje například i výživa, napětí svalů v oblasti pánve či třeba i způsob, jakým dýcháme. Většinou je zkrátka péče o naše tělo velmi komplexní záležitostí.

Rozebírání jednotlivých možných příčin bolesti by, jak sami vidíte, bylo jistě na další rozsáhlé povídání, pokud ale chcete udělat něco navíc pro svoje zdraví, určitě neuděláte chybu, pokud si pravidelně dopřejete dostatečné množství spánku, vyváženou stravu a dostatek kvalitního pohybu. Bez kvalitních základů totiž stabilní dům nepostavíme, a tak bychom na péči o sebe samé i v těchto ostatních ohledech rozhodně neměly zapomínat. 😊

Dita Smékalová, fyzioterapeutka, nutriční terapeutka